På kurs x 3

Vi kursar som sagt hårt nu tre dagar i rad. Det märktes på Benny att han fått jobba hårdare än tidigare nu under två dagar, dessutom i en värme som är allt annat än skonsam mot hundarna. Efter ett tag ville han inte vara med alls, trots min superbelöning, vila i skugga och vatten. Jag kan inte klandra honom, kursandet igår slet på honom endel (har aldrig sett honom tröttare). Men en stor guldstjärna måste jag ge honom. Mina fina duktiga underbara Benny! :wub: Allt jag önskar i en hund. Han gick så jäääkla bra under timmarna vi tränade. Förstår på en gång vad som önskas av honom. Dock fick jag binda upp honom vid ett tillfälle då det var mer intressant att kolla på annat men efter det skärpte han minsann till sig ordentligt. Rent allmänt har han faktiskt blivit mycket bättre på att arbeta under kurstillfällen och hålla fokus på mig. Istället för att svamla och kika på annat. Svamlandet är fortfarande kvar, dock inte under själva träningen, men det är bara en egenskap som i mina ögon gör honom ännu mer älskvärd. Älskade lillhjärtat. :skutt:NSD var även där och gjorde ett reportage. Ska hålla koll i tidningen framöver. (Reportaget med mig och Jenny finns inte på internet, därför kan jag inte länka det, tyvärr.)

Vallningen igår. Vi hann med två pass inne i fållan vilket är alldeles tillräckligt. Benny är som sagt helt slutkörd efter att vi tillbringat våra onsdagskvällar med att jaga får. :gladnickar: Vi har mest tränat på att runda fåren och inte gå in och tugga. I mina ögon går det tokbra, utvecklas tror jag iallafall att vi gör... Igår gjorde vi det svårare så han behövde gå närmare fåren när han skulle runda dom. Och oj vad jobbigt det var, han ville helst springa förbi dom. Det är matte som ska lära sig att röra sig rätt så blir det nog bra! Är fortfarande lycklig varje onsdag, att se sin hund på dess rätta plats är hur häftigt som helst!!!

Båda instruktörerna för dessa kurser är helt suveräna. Inte bara duktiga på freestyle resp. vallning utan dom har tips om allt som rör hundar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0