Agility

Idag fastnade jag i att läsa en av mina gamla hundbloggar, faktiskt den jag haft allra längst. Där skrev jag när jag var yngre. Det är väldigt intressant läsning, jag skrev så detaljerat och beskrev varenda hundmöte, varenda promenad och varenda dag med Nikke och sedan även Benny. Jag skrev även på ett väldigt barnsligt och osäkert sätt, med 100 smileys (xD xP ;) ^^) jag knappt själv vet vad dom "betydde". Där jag försvarade mig och allt vad jag gjorde. T.ex var jag extremt noga med att berätta att Benny som valp hälsat på hundar idag men jag var ännu noggrannare med att berätta att han minsann inte hade fått hälsa på ännu fler) Jag pratade även om (och höll på med) mycket som jag inte har någon aning om vad det egentligen handlade om. Lekte med många moment från lydnadsklasserna som jag inte ens visste vad det var. Jag använde mig av extern belöning, som jag inte heller till 100 visste vad det var på den tiden, men jag använde mig ändå av ordet. På slutet ändrades mitt skrivsätt, det var fortfarande detaljerat och faktiskt lite intressant motför hur jag skriver idag, men inte lika barnsligt och osäkert.

Nåja, idag ska jag också prata om ord jag inte är helt säker på att jag själv vet vad dom betyder, men förhoppningsvis förstår ni ändå vad jag menar. ;) Benny är vidrigt less på att inte göra någonting, nu har han faktiskt blivit lite av en plåga när jag varit sjuk och inte rört mig mer än nödvändigt på hela veckan. Tråkigt värre för hundarna som har fått gå korta korta turer och på sin höjd letat godis på gräsmattan. Så idag var det bara att snyta sig och köra med honom. Vi hade lite agilityhinder uppställda på gården så ställde en raksträcka med hopp-hopp-tunnel och kedjade ihop ett framåtsändande. Han gick riktigt bra och var så nöjd med att få göra något. Intensiteten i ögonen sa en hel del... Jenny har försökt instruera mig för att få tightare svängar och byta arm och huxflux, så vi provade att köra lite sådant också. Då körde vi hopphindrena men en tunnel bredvid så han skulle vända tvärt och dessutom testa om han lyssnade på mig eller om han hade fastnat i den förra övningen och ville dra på tunneln rakt fram. Men han förstod så bra vad jag menade och svarade direkt om jag började visa tredje hindret för fort med att skita i hinder två. Så om jag har förstått det rätt gick det rätt bra, han blev tightare och ville inte dra framåt. Men som sagt, jag är världens största nybörjare på agility...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0